facebook twitter instagram issuu linkedin research gate youtube ustv

VIA BALTICA - BETON W BAGNIE

Centrum Studiów nad Człowiekiem i Środowiskiem Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach zaprasza na wykład Via Baltica - beton w bagnie, organizowany w ramach XV cyklu wykładów: Wybrane problemy ekologii i ochrony środowiska. Wykład wygłosi mgr inż. Jan Jakiel ze Stowarzyszenia SISKOM w Warszawie (Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji). Spotkanie odbędzie się w czwartek 15 marca o godz. 16.00 w auli Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska UŚ przy ul. Bankowej 9. O wykładzie: Każdy jest lekarzem, bo każdy zna się na medycynie. Wszyscy się znają na piłce nożnej, podobnie jak na globalnej ekonomii, wszyscy wiemy, jak zreformować szkolnictwo i jak znowelizować kodeks karny. Ostatnio stajemy się europejskimi ekspertami od infrastruktury drogowej. A jest się na czym znać! Pole do popisu jest ogromne. Każdy, kto dojeżdża do pracy własnym autem ma gotową receptę na rozładowanie kilku przynajmniej napotkanych po drodze korków. Recepta powstała, rzecz jasna, w czasie oczekiwania, aż kilka setek aut przed nami przesunie się cokolwiek do przodu. Korzystający z komunikacji miejskiej też nie kryją się z opiniami na temat transportu miejskiego, gdy nawet tramwaje więzną w korkach. Wyjazdy na wakacje w naszej części Europy również nie należą do relaksujących. Planowany czas podróży ze Śląska na Mazury ocenia się na nie mniej niż 8 godzin jazdy. Czas realny wydłuża się nawet do 10 godzin, a to tylko 500 km. Każdy wie, że potrzebna jest autostrada. Druga - prowadząca nad morze, trzecia - w góry, a czwarta, piąta i kolejne - do stolic krajów ościennych. Wszyscy mamy ugruntowane poglądy co do trasy ich przebiegu: tu wiadukt, tu łuk, tu "pająk" czy "ślimak". Wyburzyć, przesunąć, wyciąć - i gotowe! Okazuje się jednak, że te rozwiązania nie są takie genialne w swej prostocie, jak tunel pod katowickim Rondem. Ujawnił to niedawny, niewygaszony wciąż konflikt o Dolinę Rospudy. Choć i tu wygłaszamy poglądy wiążące naszą ugruntowaną wiedzę z dziedziny ekologii i prawa unijnego z doświadczeniem co do wysokości słupów podtrzymujących estakadę, opłacalności ich budowy i stabilności całej konstrukcji to, może na szczęście, wygłaszamy je nieco cichszym głosem, dostrzegając złożoność problemu. Czy jest sposób, aby osławione bagno znad Rospudy nie stało się bagnem metaforycznym, które pochłonie przyrodę, unijne ideały, nadzieje ludzi i podniesione czoło współczesnego Europejczyka? A to tylko forpoczta przed kolejnymi decyzjami z jakimi będziemy musieli się zmierzyć, aby korzystając ze swojej geopolitycznej wygranej, położenia w centrum Europy, na trwale się z nią połączyć szybkimi drogami i liniami kolejowymi. O wykładowcy: Mgr inż. Jan Jakiel - prezes Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji. Współtwórca alternatywnego wariantu obwodnicy Augustowa. Absolwent Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. Obronił pracę na temat wpływu środków uspokojenia ruchu na klimat akustyczny, pisaną w Polsce i Portugalii. Od 1999 roku związany z Warszawą, gdzie na stałe zamieszkał w 2003 roku. Przez wiele lat zafascynowany infrastrukturą komunikacyjną postanowił w 2004 roku założyć SISKOM, którego prezesem został wybrany w 2006 roku. Zdecydowany zwolennik budowy obwodnic ekspresowych Warszawy, które uważa za pierwszy krok w ograniczeniu ruchu samochodowego w Śródmieściu i wprowadzeniu tam komunikacji publicznej o wysokim standardzie. Obecnie pracuje w biurze projektowym na stanowisku asystenta projektanta. Opracowano na podstawie strony SISKOM (oprac. dr Agnieszka Babczyńska - CSCS)

Skróty

Copyright © 2001-2019
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Wszelkie prawa zastrzeżone.